Broodje M

15 juli 2015 - Reisdorf, Luxemburg

De eerste editie van de Tour du Bière valt in de toon bij de media. Geruchten gaan dat het eventueel een UCI World Tour evenement kan worden: De vierde grote ronde. Het gaat er ook bijzonder sportief aan toe. Op elke col wordt de cours door de renners zelf geneutraliseerd. Vandaag leidde de route van het Belgische Vielsalm naar het pittoreske Reisdorf te Luxemburg. Een Belgisch-Nederlandse Vlaamse Wallonische saboteur verkondigde valse starttijdinformatie, waardoor de renners ruim een uur te vroeg aan de streep stonden. De eerste ravitailleringszone bevond zich al na 20 kilometer klimmen op een berg van eerste categorie. Hierna leidde de reis naar het op Atlantisdiepte gelegen Clervaux, waarna een klim naar Marnach wachtte. Door de gestegen populariteit van de ronde werd een gedeelte van de etappe dusdanig onbegaanbaar, dat een bergachtige, risicovolle omleiding strikt noodzakelijk bleek. Titelkandidaat De Graaf pakte hierdoor slim kansen op zijn veertiende klassementstrui, maar de fotofinish gaat dit nader bepalen. De Graaf: "Ik denk niet dat ik het koud zal hebben zonder veertiende trui vannacht."

Bij de finish in Metz morgen wordt een immense massa supporters verwacht, misschien. Of de renners daadwerkelijk zo ver komen is twijfelachtig.